Rabu, 24 Disember 2014

Kenapa Anda Perlukan Perisian Antivirus?



Hari ini antivirus hanya satu perkataan untuk alat yang melindungi data anda dan komputeranda daripada virus, Trojan, botnet, rootkit, ransomware, dan semua jenis perisian berniat jahat.

Anda hanya menggunakan komputer untuk melayari web, yang anda kata tidak menyimpan apa-apa maklumat peribadi di dalamnya. Siapa yang peduli jika virus atau beberapa program berniat jahat telah masuk kedalam sistem atau komputer anda tanpa anda sedari?

Senario ancaman virus seperti Trojan, memasuki sistem anda dengan berpura-pura untuk menjadi berguna, tetapi apabila ia telah masuk kedalam sistem komputer ia akan mengeluarkan sejumlah perisian berniat jahat. Anda mengatakan anda tidak menyimpan data peribadi ? Bagaimana dengan alamat e-mel, Trojan mungkin cuba untuk mencuri alamat e-mel dan kata laluan anda, atau memasukkan dirinya ke dalam urus niaga kewangan secara online untuk mengalirkan akaun bank anda. Itulah rompakan bank yang tidak memerlukan topeng atau pistol.

Jika komputer anda telah diserap masuk oleh botnet, penternak bot boleh melakukan apa sahaja, termasuk memuntahkan spam, mengambil bahagian dalam serangan perkhidmatan, atau berkhidmat sebagai perintah dan kawalan server (pelayan) peer-to -peer. Jika ISP anda mengesan trafik datang dari alamat IP anda, anda mungkin mendapati diri anda terpisah dari semua akses Internet .

Ini adalah sebahagian contoh bagaimana perisian yang berniat jahat atau virus menyerang komputer anda.oleh itu, setiap peranti atau komputer memerlukan perisian antivirus bagi mengelakkan komputer anda dijangkiti virus. Gunalah perisian antivirus sama ada yang percuma atau berbayar.


Selamatkan Data Peribadi Anda!

0 comments:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More